Lektion/Träning
Snabbhetsträning:
Mjuktennis
Mjuktennis spelas i stort sätt på samma sätt som tennis. Det som skiljer sig är bollen, racketen och spelplanen som är en badmintonplan. Racketen är lättare och bollen är av mjukare sort.
Poängen
- noll
- 15
- 30
- 40
- game
Du måste vinna med två bollar för att få poäng. Därefter blir det set. För att få ett set måste man få ihop 6 game. Man spelar oftast 3 setare eller 5 setare.
De olika slagen man oftast pratar om är:
- Forhand
- Backhand
- volley
- smash
- Serve
Isvett
Vatten i rörelse är den vanligaste orsaken till svaga och farliga områden.
Detta finns i sund, runt uddar, över grund och där vatten rinner in eller ut från sjön.
Särskilt farligt är det vid avlopp och utsläpp där inga varningsmarkeringar finns.
Bryggor, broar, vassar ger oftast svag is vid isläggningen.
Särskilt på våren då de tar upp solvärmen som sprids till isen.
Råkar är breda sprickor som bildas snabbt när isen utvidgar sig, framför allt på vårvintern.
Det finns som regel på samma ställe varje år.
Vindbrunnar är områden som fryser senare än omgivande vatten.
de hålls öppna av att det börjar blåsa.
Innan de fått bärig is är de fällor som är svåra att upptäcka.
Isrännor kan snabbt skära av en vik.
Svallen eftersnabba fartyg kan bryta isen till flak flera hundra meter från fartyget.
Här kan ni se ett litet samandrag av det vi pratade om innan jul.
- Gå aldrig ut på isen själv,
- Använd alltid isdubbar,
- Använd alltid något mellan dig och den du räddar "den så kallade förlängda armen".
- Om du ramlat i vänd tillbaka åt samma håll du kom ifrån.
- Viktigt att andas lugnt och behålla lugnet.
- Farliga ställen på isen är Vass, råk, brygga, udde, avlopp ,utlopp, inlopp, sund, grund, vindbrunn
K.U.S
"tre kom i håg"
Kunskap, utrustning, sällskap
Stabilt sidoläge med kull
Vi leker kull samtidigt som vi lär oss stabilt sidoläge. När man blir kullad ska man lägga sig på rygg och bli räddad av en annan. Personen som räddar måste ta det lugnt och i ordningsföljd.
- lägeskontroll
- medvetande kontroll
- andningskontroll
- stabilt sidoläge.
Det finns också 4 bokstäver L A B C som man brukar prata om. De ska ska man försöka att följa om man kommer till en olycksplats.
LABC och nedan ser du vad det står för.
- L - livsfarligt läge
- A - andning
- B - blödning
- C - chock eller cirkulationssvikt
Här kommer en länk för ytterligare förklaring bakom de olika bokstäverna. http://sv.wikipedia.org/wiki/LABC#Se_.C3.A4ven
Fia med knuff.
Fia med knuff. Du har rockringar och konor med olika färger. 4-6 lag skapas. De aktiviteter jag har med är baklängeslöp där man ska pricka med ärtpåse, basket, innebandy och hopprep. varje aktivitet måste löpas runt utanför rockringarna som är utplacerade i en stor rektangel. När man kommer runt ska man utföra någon av aktiviteterna som har olika svårighetsgrader. Vi bestämmer hur många steg man får flytta pjäsen beroende på svårighetsgrad på de olika aktiviteterna. Kommer man i kapp en motståndare får man flytta tillbaka deras pjäss 3 steg men aldrig längre än deras bo där de startade. Först att komma runt ett varv och avsluta med att komma till rockringen som ligger i mitten vinner. Du kan ha en tärning som bestämmer vilken gren man ska utföra eller att alla ska göra allt i nummerordning en och en.
|
||||
|
||||
|
||||
|
Din insats i övningarna.
Tekniken på de olika övningarna.
Skriftlig redovisning.
VOLLEYBOLL
Syfte: att lära sig spela ett utav de större spelen som spelas ute i världen. Kunna övergripande regler, spelförståelse och fair play.
Centralt innehåll: att kunna olika stora spel och idrotter inomhus och utomhus.
Hur: Uppvärmning med att alla får varsin boll och övar de två vanligaste slagen.
- Bagger
- Fingerslag
- Därefter övergår vi till att spela med varandra över nät d.v.s. inte match och dessutom spelar vi med volley 2000 där man tillåter bollen att studsa mellan spelarna allt för att underlätta spelet.
- Vi lär oss att vid tredje beröringen ska bollen över nät.
- Bollen får beröra vilken kroppsdel som helst. Bollen ska slås, inte fångas och/eller kastas.
- Vi lär oss att rotera medsols när bollen går över till det lag som ska serva.
- Matcherna spelas i bäst av tre set med en tidsgräns på 45 minuter.
- 6 spelare på plan.
- Beachvolley 2 spelare.
Bedömning åk 4-6: Jag tittar på rörelseaktiviteten och den tekniska färdigheten samt förståelsen för spelets grundidé. Kunskapen om spelet bedöms muntligt och skriftligt.
HLR lektion med stabiltsidoläge
Här kan ni se en film hur HLR går till.
Luftvägsstopp
Orientering
Syfte
Att orientera i den närliggande natur- och utemiljön. Genom undervisningen ska eleverna utveckla förmågan att vistas i utemiljöer och naturen under olika årstider och få förståelse för värdet av ett aktivt friluftsliv. Eleven ska kunna få en karta i handen och kunna ta sig från A-B och det kan gälla en stadskarta, T-banekarta eller en terrängkarta.
centralt innehåll
Att orientera i den närliggande natur- och utemiljön med hjälp av kartor. Kartors uppbyggnad och symboler.
Hur
- Vi lär oss kartors symboler och uppbyggnad.
- Vädersträcken norr, söder, väster & öster
- Passa kartan övningar och ”tummgreppet”
- Kompass
- Skala 1:5000 vad är det? En tummregel är att alltid ta bort två nollor så får du hur långt 1 cm på kartan är i verkligheten. I detta fall blir det att 1cm är 50m på kartan.
Åk 1-3
-
Passa kartan, rita och förstå enkla skisskartor och skolgårdsorientering
Åk 4-6
- Vädersträckens begrepp, förstå kartans färger och karttecken samt kunna orientera i närmiljö och i enkla orienteringsbanor.
ledstångsorientering. Man sätter kontroller vid en tydlig väg eller vägkorsning. Detta är en enkel bana. Vid svårare orientering sätter man kontrollerna en bit in från vägar och stigar.
ledstångsorientering med kontroller vid sidan av. Här ser ni ett exempel på lite svårare orientering.
Min son visar plogsvängar i röd backe.
Små tips på hur man arbetar med pjäxan.
Beep test svenska fotbollsförbundet:
https://www.youtube.com/watch?v=pb_bkp3aMRA